הפולקה והשיתוף
מאת עזרא דלומי, 12.1.2006
איור מאת יאיר ארד

 

 

הפולקע שלא מספיק לכולם בערב שבת,

חורץ את גורל השיתוף

הרבה לפני מצגות היועצים


ציטוט מהעלון האחרון של שדה בוקר: "בתחילת השנה הודענו כי את המנות לחברים האוכלים בבית יחלק בוס ערב שישי כפי שנעשה בארוחת צהריים. בפועל, לחברים התורנים "לא נעים" לחלק את המנות וכל חבר לוקח כנדבת ידו. בימי החורף, כאשר משפחות רובו אוכלות בבית ורבים יותר באים לקחת אוכל לפני תחילת הארוחה, חלק מהחברים לוקחים באותה הזדמנות את המנה (עוף שהוא מנה יקרה) גם לארוחת צהריים של שבת ולפעמים גם להמשך השבוע. כך יוצא שהמנה שחושבה לערב שבת איננה מספיקה ולאוכלים בקבלת שבת בחדר האוכל – חסר...."

הקטע הקצר הזה – האופייני לקיבוצים רבים - מזכיר לי את הדיונים שהיו בקיבוצי ערב הפרטת המזון, שאחריה הופרטת הקיבוץ כולו. המון ויכוחים היו מתעוררים בכל פעם, כשהתברר שהאוכל בערב שבת לא הספיק והמנה העיקרית נגמרה לפני שאחרון הסועדים הגיע לדלפק, כי חברים שהקדימו לבוא לקחו מנה כפולה, או אגרו מנות לשבוע.

כמי שהתנגד להפרטת הקיבוץ, הפכתי כתובת מרכזית לתלונות. "אתה רואה", נהגה באופן קבוע לומר לי חברה חסידת הפרטה, "אם החברים היו צריכים לשלם על האוכל, הם לא היו לוקחים כל כך הרבה". מיותר לציין, הטרוניה הזו ודומות לה חזרו בכל פעם שהאוכל לא הספיק.  כמו בעינוי המים הסיניים, כשמנגנוני ההגנה נשחקו, כל טרוניה הכבידה יותר מקודמתה.

בסופו של דבר המזון הופרט. החברים משלמים, מי שרוצה יותר משלם יותר; מי שרוצה "לחסוך" לוקח פחות, ולעתים אף לא לוקח כלל. אוטומטית, מספר האוכלים הלך ופחת. הקיבוצניק, מרגע שלוקחים ממנו כסף – מדלל מאוד את רמת הצריכה. זה לא רק עם האוכל, זה קורה עם עיתונים, הצגות, חוגים ומה לא.

בפועל המטבח החל עובד בשביל פחות אוכלים, מה שייקר את העלויות הקבועות ש"הועמסו" על המנה. שהרי את הקיטור חייבים להפעיל גם אם חמישים ולא חמש מאות באים לאכול. החשמל, הגז והמים - בהתאם. כדי לכסות עלויות "מרימים" את מחיר המנה, ואז שוב יש ירידה במספר האוכלים וחוזר חלילה.

 הפתרון נמצא במסירת המטבח לקבלן המבשל בו לקיבוץ (ארוחת צהריים וארוחת ערב שבת) ועבור גופים נוספים. בכך הוא מנצל טוב יותר את "אמצעי היצור" הקיימים במטבח ומוזיל את המנה. כידוע, המודל הזה שכפל את עצמו בעשרות קיבוצים.

 

****

 

ה"עיניים הגדולות" של חלק מהחברים היא רק אחת הסיבות להפרטת חדר האוכל, לא המרכזית שבהן. קיימות לא מעט סיבות אחרות: מעבר של חברים רבים לעבודת חוץ, מה שמצמצם את מספר האוכלים במוסד המשותף; העדפה של חברים לאכול עם המשפחה בבית; השפעת הטלוויזיה על סדר היום המשפחתי, וכמובן רוח התקופה שבה היחד מפנה את מקומו לטובת היחיד.  עם זאת, הפולקע החסר בערב שבת הוא הקוץ בישבן. הוא הקש ששובר את גב הגמל. כאשר אותו חבר מגיע לדלפק בפעם שלישית ולא מוצא אוכל, הוא מסנן קללה עסיסית ומהדיר ב"קיבינימט, כבר עדיף הפרטה". זה קורה לו גם אם הוא שיתופי ברמ"ח אבריו ושס"ה גידיו.

הפולקע הוא רק משל. הנמשל הוא כל הדברים הקטנים הנוגעים לחוויותיו היומיומיות של חבר הקיבוץ: סידור הרכב, הכביסה, השירות בכל-בו, בחשמלייה ועוד פרטים שכולנו מכירים. הרגע שבו הם מפסיקים "לתקתק" כמו שצריך, הוא הרגע שבו מתחילה ההפרטה לחגוג את ניצחונה.

 

****

 

כמו בכל דבר גם בתהליכי ההפרטה יש חלוקה לשלושה חלקים: תומכים מובהקים, מתנגדים מובהקים וקולות צפים. ישנה קבוצת חברים שאידיאולוגית מעדיפה את השיתוף, מתוך השקפה שזו דרך חיים צודקת וראויה; ישנה קבוצת חברים המעדיפה את ההפרטה מתוך ציפייה להכנסה אישית יותר גבוהה ומתוך טיעון ש"זה יותר יעיל". וישנה הקבוצה הגדולה מכולן, יושבי הגדר, שלהם חשוב קודם כל שהעסק ידפוק כמו שצריך. אלה המכונים פרגמאטיים. אצלם, האידיאולוגיות - אחר כך. הם רוצים רכב זמין מהסידור, שמגוון המצרכים בכל בו יהיה עשיר, שתיקון הקומקום לא ייקח חודש וחצי ושאם הדוד נוזל, שאיש המים יגיע בהקדם.

כשהעניינים האלה לא עובדים כמו שצריך, מתחילים הרהורי החרטה שכותרתם: "מוכרחים שינוי כי ככה אי אפשר" ו"השיטה לא עובדת". ההמשך ידוע: שהרי לא אומרים "מוכרחים תיקון", או "מוכרחים שיפור", אלא "מוכרחים שינוי". "תיקון", או "שיפור", פירושו להיטיב את הקיים. "שינוי" – פירושו להפריט, כי את הקיים כבר ניסינו.  "כשהחשמלאי יבין שהוא צריך להתפרנס, הוא ייתן שירות כמו שצריך".

חשוב לדעת שגם בהפרטה אלוהים מצוי בפרטים, גם אם הזיקה הלשונית (הפרטה – פרטים) היא, במקרה זה, אקראית. אז לפני שמדברים על שיתוף, שוויון וערבות הדדית ושאר אידיאולוגיות חובקות עולם, כדאי לדאוג שיהיה פולקע לכל חבר בערב שבת. חבר מרוצה ולא מעוצבן, הוא חבר שבדרך כלל פתוח יותר לדבר על שיתוף.

 

 



ארועים של המטה
מאמרים אחרונים
ידע לקיבוץ המתקדם
shitufi@tkz.co.il :ליאונרדו דה וינצ'י 13, 64733 | טל: 6925418 - 03 | פקס : 6925417 - 03 | דוא"ל
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט