התקווה הבאה - ישנם צעירים רבים הכמהים לחיים של ערך, המושתתים על שוויון ערך האדם, כיבוד השונות המבורכת בין בני האנוש ואי כניעה לרוח התקופה
התקווה הבאה
מאת אלישע שפירא, 18.10.2006


 

ישנם צעירים רבים הכמהים לחיים של ערך, המושתתים על שוויון ערך האדם, כיבוד השונות המבורכת בין בני האנוש ואי כניעה לרוח התקופה

עד ערב סוכות תשס"ז עברו כ 170 קיבוצים, מכלל התנועות הקיבוציות, לפתרונות של שכר דיפרנציאלי. כ- 90 קיבוצים ממשיכים לפעול ולהתחדש על בסיס "שוויון ערך העבודה" והתמורה ממנה. להבנתי, זהו הביטוי היותר שלם ומוצלח ל"שוויון ערך האדם".

 

כפי שאנו מכירים ומלווים את התהליכים המתרחשים בחלק מהקיבוצים, צפויים עוד כמה קיבוצים שיתופיים לאמץ פתרונות דיפרנציאליים. כמה? איש אינו יודע. השאלות החשובות והראויות לעת הזו הן: על מה ראוי להיאבק והאם יש ציבור שהמאבק הזה חשוב עבורו.

 

לשאלה הראשונה יש לי תשובה ברורה ובהירה. התשובה לשאלה השנייה מורכבת ואינה מבחינה באופן חד בין הקיבוצים השיתופיים לדיפרנציאליים.

 

שותפות בתוך ההפרטה  

בסיורי המחודשים בקיבוצים, לאחר תקופה ארוכה של עבודה בקיבוצי, אני מזהה מציאות מורכבת מכפי שהיא נראית מרחוק. למדתי שלא כל הדיפרנציאליים עשויים מעור אחד. ישנם קיבוצים דיפרנציאליים שהחליטו לשמור את כל הנכסים היצרניים בבעלות משותפת ולחלק רק את פירות הנכסים לחבריהם. אותם קיבוצים אינם מתכוונים לשייך את הדירות לחברים, על בסיס פרצלציה של הקרקעות והעמדת כל חבר בנפרד כחוכר מול מנהל מקרקעי ישראל. בקיבוצים אלו ויתרו על הערך החשוב של שוויון ערך העבודה והתמורה ממנה, אך הם פועלים מתוך מחויבות לערבות הדדית עמוקה. באותם קיבוצים הצמיחה הדמוגרפית מושתת על קליטת בנים ואחרים לחברות מלאה.

 

בקיבוצים אחדים בצפון, מהזן הזה, ביקרנו בימי מלחמת לבנון השנייה, כאשר ישובים רבים בצפון התרוקנו או לא תיפקדו כלל. פגשנו שם הנהגה מלוכדת ומחויבת, אחראית לתפקודו הכולל של הקיבוץ, עם ברק בעיניים וביטחון ביכולתו של קיבוצם להתמודד עם הקשיים. ויש אחרים, בהם כבר סומן המסלול המוביל אל הלא כלום. קיבוצים אלו יהיו בסופו של תהליך לפרברי מגורים חסרי כל יחוד משותף.

אנחנו, המטה השיתופי של התנועה, נסייע לקיבוצים הדיפרנציאליים שירצו בכך, לשמור ולטפח מרכיבים משמעותיים של שותפות וערבות הדדית.

 

הסופר אמנון שמוש הוזמן לשאת דברים בפני פעילי התנועה בערב ראש השנה. בדבריו קבע אמנון כי נוצרו שתי תנועות קיבוציות, על פי התנהלות הקיבוצים פנימה. "תנועה סוציאליסטית ותנועה קפיטליסטית", שיש בה גם תופעות של עוני. אמנון ביקש מהנהגת התנועה להיות מחויבת לכך שלא יהיה אצלנו "קפיטליזים חזירי". גם לכך יסייע המטה השיתופי, ככל יכולתו. זאת כמובן מבלי לוותר על המשימה העיקרית שלנו, לחזק את הקיבוצים השיתופיים - שוויוניים בדרכם.

 

הצמיחה הדמוגראפית - בשיתופיים

למרות ההכרזות החגיגיות על יציאת התנועה הקיבוצית מהמשבר, למדנו מהדו"ח הדמוגראפי האחרון כי נמשכת מגמת התמעטות אוכלוסיית הקיבוצים. יוצאים מכלל זה רובם של הקיבוצים השיתופיים, הממשיכים לצמוח על ידי קליטה לחברות מלאה. בין השאר מופרחת שוב האגדה הקובעת שהדור השלישי מאס בקיבוץ. לפחות בקיבוצים השיתופיים אין לה חזקה. כך גם הטענה ש"השינוי" (הדיפרנציאלי) נעשה עבור הצעירים ועל ידם, אינו משקף את המתרחש בקיבוצים. (מובילי השינויים הדיפרנציאליים הם ברוב המקרים מבין גילאי החמישים והשישים, בעיקר "הבכירים", אלו שאמורים להרוויח מהמהלך). באופן לא מפתיע, דווקא כל מה שצעיר וחדש בתנועה הקיבוצית ובסביבתה, כל מה שצומח ורענן, מזוהה וקשור לדרך השיתופית. תנועות הנוער, תנועות הבוגרים, הקבוצות השיתופיות הרבות – הצומחות כפטריות אחרי הגשם והקיבוצים החינוכיים, כולם רואים במטה השיתופי כתובת להזדהות ולקשר עם התנועה הקיבוצית. אינני יודע האם מהצמיחה הרעננה הזו תקום תנועת חיים חדשה.

 

אינני יודע האם הצמיחה החדשה תמשיך לינוק מהשורשים העמוקים של התנועה הקיבוצית הוותיקה. אינני יודע האם הצמיחה החדשה תחזק את העץ הענף שנחלש מאוד. אך אני יודע בוודאות מוכחת, שגם בדור הזה ישנם צעירים רבים הכמהים לחיים של ערך. חיים המושתתים על שוויון ערך האדם. שוויון שאינו מבטל את השונות המבורכת בין בני האנוש, אך אינו נכנע לרוח התקופה, המתרגמת את השונות לפערים כלכליים בלתי אפשריים. השאיפה לצדק הקוראת תגר על המציאות ההולכת וחודרת למקומותינו. מציאות בה אנו נמדדים על פי כללי השוק וסיכויינו לחיים סבירים נקבעים בשוק הברוטאלי.

הצמיחה החדשה הזו היא סיכוי שיש ללוותו באהדה ובתקווה.




ארועים של המטה
מאמרים אחרונים
ידע לקיבוץ המתקדם
shitufi@tkz.co.il :ליאונרדו דה וינצ'י 13, 64733 | טל: 6925418 - 03 | פקס : 6925417 - 03 | דוא"ל
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט