לעשות את הדבר הנכון – א' – אנחנו, שקצת "התברברנו" בניווט, צריכים להתעשת ולהמשיך בעצמנו, או בעזרת G.P.S., לעשות את הדבר נכון

'לעשות את הדבר הנכון - א
מאת רפי אשכנזי, 18.12.2006

 

 

אנחנו, שקצת "התברברנו" בניווט,

צריכים להתעשת ולהמשיך בעצמנו,

או בעזרת G.P.S., לעשות את הדבר נכון


האכסניה "שווים" מתנהלת למעשה על-פי  הכללים המכוננים של המעגל והזרם השיתופי, מעין מה הנכון לעשות. יחד עם זאת היא מעניקה קורת גג נדיבה למתנגדיה שלא השכילו לפתח משהו משלהם. עד אז הם משתמשים בשיטה הנדושה והלא חכמה ולפיה "ההתקפה היא הדרך הטובה ביותר להגנה". לארנון אבני וידידיו אעוץ עצה כפי שעשיתי זאת לבתי הציירת הדס. תקופה מסוימת היא עסקה בלחלק ציונים לכל מה שזז, עד שיום אחד אמרתי לה: "הדס, הפסקה פילוסופית, את טובה לא משום שהאחרים גרועים אלא משום שיש לך מה לתת". סוף הוויכוח עם ארנון וחבורתו וגם עם הדס בתי. ואנחנו שקצת "התברברנו" בניווט צריכים להתעשת ולהמשיך בעצמנו, או בסיוע של G.P.S.לעשות את הדבר נכון. בכותרת ציטטתי קטע מאחד ממאמריו של אורי לויתן:

"to do the right thing and to do the thing right" (לעשות את הדבר הנכון, ולעשות את הדבר נכון)

 

בהמשך למאמרי הקודם על קשיי ההתנהלות הקיבוצית בגין תופעות שהןbuilt in' ', אני מציע, כשלב ראשון, שהתנועה או המעגל השיתופי ייסדו מאגר רשמי של חברים/ות בעלי יכולות ניהול חברתיות, כלכליות, רכזי בנין וכו'....., מוכחות,  וזאת על מנת שקיבוצים אשר זקוקים לחבר/ה כזה יוכלו ללא קושי להגיע למבוקשם., אם הנסיון יוכיח את עצמו, לא מן הנמנע שקיבוצים טובים וחזקים הנתקלים בקשיי התנהלות זמניים  יוכלו להעזר נקודתית או מערכתית במאגר אמין זה ויפה שעה אחת קודם.

***

הפרטה היא מושג נייטראלי שעבר תהליך של ברבאריזאציה ושלא בצדק הפך להיות טעון כמו פצצה אטומית. משמעותו האמיתית היא העברת תקציבים מניהול ציבורי לידי הפרטים. אין הוא מדבר על דיפרנציאציה ועל שום דבר אחר. קשיים בהתנהלות הציבורית הכלכלית חברתית במקומותינו הם תופעה של יום יום - בריאות, שיפוצים, מזון, השכלה - הסיפור מוכר לכולם ואין כאן שום צורך להאריך. בקיצור, וכאן אשתמש בבלוף של תאצ'ר, שהצדיקה את תהליכי ההפרטה בבריטניה בטענה ש"עקרת הבית יודעת הכי טוב לנהל את התקציב שלה" (רק שהיא שכחה להעביר את התקציבים שהופרטו לידי הציבור והעבירה אותו לעשירים. "למתחדשים" זה נשמע מוכר) כך שניתן לבצע הפרטות מרחיקות לכת מבלי לגרוע מאומה מהשיתוף והשוויון. סביר להניח שאז ייעלמו חלק מהקשיים שציינתי ולבטח יצוצו אחרים, אבל דיה לצרה בשעתה.

 

לדעתי, ואני מדגיש זאת, הבעיה המרכזית של החברים בקיבוצים היא הכמיהה לאוטונומיה בניהול חייהם בכלל, והצרכניים בפרט. כמעט על כל דבר יש צורך לפנות ולבקש, והתחושה האישית שאתה אדם מוגבל שאיננו מסוגל לבצע פעולות ברמה האישית שרוב בני האדם עושים כדבר מובן מאליו. כאילו יש סתירה בין אוטונומיה לחיי שיתוף. ושוב, לדעתי, כמיהה זו לאוטונומיה פגשה ברעיונות המעורפלים של הקיבוץ המתחדש/משתנה וברגע של חולשת דעת אימצו וקיבלו חבריו חבילה שלא ציפו לה. לעומת זאת יש כמה קיבוצים שיתופיים אשר החלו לבדוק את נושא ההפרטות (עיין בהסבר למעלה בהקשר למושג) ועד איזה מרחק ניתן לבצען בלי לפגוע בעקרונות השיתוף.

 

***

המשפחה בקיבוץ, הוא מושג נשכח ונזנח שלא זכה לטיפול רציני עד היום הזה. ההתייחסות ההיסטורית אליה הייתה שהיא כאילו מסיחה את דעתנו מהעיקר, המהפכה הציונית-סוציאליסטית המתמדת הגדולה. נו טוב, כבר הנחנו את החגור והתחלנו לנהל חיים די רגילים, אולם למרות זאת נושא זה עדיין לא זכה לתשומת הלב הראויה. די להיזכר במאבקים הקשים סביב נושא הלינה המשפחתית: מוויכוח טכני "יקר" (עלות כבדה) סביב השאלה היכן יניחו הילדים את ראשם בלילה, הפכנו את זה למלחמת עולמות אידאולוגית. אז בואו נתעורר מהחלום, התאזרחנו עם כל המשמעויות החדשות המתלוות לזה.

 

ובימים הקדומים ההם כאשר לפילוסופים היה מה להגיד, הציע אפלטון בספרו על המדינה האידאלית, למיין את האזרחים לשלוש קבוצות: שתי הקבוצות הראשונות - הפילוסופים והשומרים, שאנשיהן היו אמורים להנהיג - ישוכנו לחוד וימומנו על ידי המדינה (כדי למנוע שוחד ושחיתות, יחד עם זאת היה ברור לכולם שכדוגמא אישית הם יחיו בצניעות), אסור  להם להתחתן אך מותר היה להם להביא ילדים לעולם. עם היוולדם נלקחו הילדים מהוריהם וכך לא הכירו הורים את ילדיהם והילדים את הוריהם. הילדים שוכנו בבתי ילדים... את זאת עשו על מנת לא להיות מושפעים מהקירבה בבחירת ובמינוי מועמדים לתפקידי הנהגה. מעניין, נכון!! אך סוף לסטיה ההיסטורית. ומה עם הקבוצה השלישית? צריך להשאיר משהו לפעמים הבאות...

אין לי ספק שניתן עם מאמץ ראוי להכניס נושא זה ל"אג'נדה" שלנו ועל כך כולנו נצא נשכרים.

ולשם שינוי, קצת נגענו הפעם בנושא השיתופי ( גם אני מתחדש).

 

 

     

למאמרים של רפי אשכנזי


ארועים של המטה
מאמרים אחרונים
ידע לקיבוץ המתקדם
shitufi@tkz.co.il :ליאונרדו דה וינצ'י 13, 64733 | טל: 6925418 - 03 | פקס : 6925417 - 03 | דוא"ל
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט