אליטה משרתת - יצירת אליטה משרתת, ביקורתית ויוצרת, חולמת ובונה, מחנכת ומפנה מקום לצמיחה מתחדשת, ערה פוליטית לדילמות המוסריות וחיה בדיאלוג פנימי - היא צורך השעה
אליטה משרתת
מאת
מוקי צור, 26.7.2007

ראשי > קיבוץ-קיבוץ

יצירת אליטה משרתת, ביקורתית ויוצרת, חולמת ובונה, מחנכת ומפנה מקום לצמיחה מתחדשת, ערה פוליטית  לדילמות המוסריות וחיה  בדיאלוג פנימי - היא צורך השעה

 

אליטה משרתת  נמדדת ביכולתה לא להיות אליטה בלבד ולא להיות משרתת בלבד, אלא בניסיונותיה להיות אליטה משרתת. אליטה היא ביטוי לאי שוויון ערך, אך כאן מדובר על אליטה המגדירה עצמה לא על פי זכויות היתר והכוח, אלא על פי  התפקיד והמטרה. בקיומה היא מבקשת לבטל היררכיות מובנות וחלוקה לא צודקת של כוח וחומר.

האם יש אפשרות לחיות ללא אליטות? יש חברות החיות ללא אליטות משרתות, אך אין חברות שאין בהן גיבושי כוח וחיפוש אחר איכויות מיוחדות  ומשותפות. חברה דמוקרטית המאמינה בשוויון ערך האדם מקיימת  בתוכה  איים של  צבירת ידע, בתי ספר, יצירה אמנותית, טכנית  סמלית, מנגנוני משפט. הדמוקרטיה באה לידי ביטוי  בפתיחה טוטלית של  קבוצות איכות  ליחידים וקבוצות.

אליטות מתגלות הרבה פעמים דווקא כאשר איבדו את  תפקידן והן תובעות לעצמן זכויות יתר, או כאשר הן ממלאות בקנאות את חובת קרבנן ולא מהססות להפיל עליהן את כל המוני בני האדם  שהופכים לבשר תותחים של אידיאות. אליטה משרתת היא אליטה הלומדת ומקיימת דיאלוג פנימי. היא מבקשת פגישה כדי לחדד את  המחויבות שלה גם כלפי מי שאין היא נפגשת עמו. אליטה משרתת היא  הלוקחת אחריות מתוך בקשת חירות ויצירה ולא רק לעצמה.

 

***

לתנועה הקיבוצית היה רומן קשה עם רעיון האליטה  המשרתת. היא היתה קרובה לרעיון האוונגרד הפוליטי חברתי,  אך היותה חברה עובדת וקומונה עשה אותה לרגישה יותר לגבולותיו המסוכנים של אוונגרד, שבימי מבחן לא מהסס לדרוס את אנשיו הוא ולהפעיל טרור על זולתו. הקיבוץ העלה גורמים שיכולים היו לחסנו מפני מחלותיה של האליטה הלא דמוקרטית: הפגישה הבלתי אמצעית בין חברים, היומן, המשפחתיות הגלויה, הפריסה הרחבה של האתגרים החברתיים, הכלכליים האמנותיים והחינוכיים. פעלה גם  הידיעה כי הקיבוץ משוטט בתוך עתיד שעדיין לא הגיע ואין בו עדיין ניסיון מוכח; הידיעה שאין בו עדיין רב-דוריות ואף לא משק  מספיק  להחזיק חברה, עשתה אותו לזירת קרב קשה בין פיתויי הכוח והשלטון לבין קרבניות; בין יצירתיות מסתגרת של יחידים, לבין קולקטיביות פוליטית אטומה לקולות ולצרכים שעוד לא מצאו דרך וביטוי. גורמים כמו העוני המנוול, הבידוד הגיאוגרפי, אתוס מחמיר של עבודת כפיים שלא הותיר נשימה ליצירה רוחנית מספקת, גורלו הפוליטי האכזרי של העם היהודי ומלחמות רבות, היו בין הגורמים שהגבירו את הסכנות. הם קרבו את הקיבוץ למעגלי סכנה של פילוג, תרדמת צרכנית, עייפות החומר ודוגמאטיות. בכל זאת היה הקיבוץ לאליטה משרתת, אי כשלון למופת.

 

***

הוא ניסה להתמודד עם כל הבעיות הללו באופן מוסרי ומודע. להבין את עצמו וליצור. הוא התפשר וגילה  ללא הרף כי במה שנוגע לאדם ולקבוצה, יש  לגלות ענווה. לא ענווה מוותרת על אחריות  ועל יצירתיות, לא על עבודה ,לא על מעורבות ולא על יניקה משרשים תרבותיים עשירים. הקיבוץ ניסה יותר לשרת ופחות לשלוט, יותר לגלות  את הפוטנציאל האנושי ופחות  לדרוס אותו.

היום אנו יכולים לומר כי המקום והזמן היו חלק בלתי נפרד מיכולתו של הקיבוץ לגלות עצמו כאליטה משרתת. אך גם ניתן לומר כי הקיבוץ גילה מגבלות ונכויות, לעתים נפל ולעתים חטא דווקא בגלל הזמן והמקום, התנאים והזירה. המחירים של המתח  הפנימי התגלו.

ניסיונות של שיבה לאליטה משרתת היום נעשים לעתים מתוך חשש שיתגלו שוב כל התופעות הבעייתיות שהתגלו בקיבוץ ובלי האתוס שהפך אותו לאי כישלון. אחרי תקופה קצרה ואחוזת סתירות בהן הציונות והסוציאליזם היו  לליבה של החברה המתהווה בארץ והיו מקור השראה גדול חזרנו לתקופה של דגירה, חיפושי דרך, אובדן  היכולת לארגן מרכז משותף לחברה. מלחמה ופער חברתי, חיפוש קדחתני אחרי זהות, מפגש עם עולמות חדשים ויחס רומנטי לאמונות בלי ביקורת, הפצתה הפעילה של בורות וחרושת תרבות מרדימה מהווים משקל נגד  הרעב לאחריות, בקשת צורות חברתיות מתוקנות, הרצון למצוא סדן חברתי ליצירה והבקשה לצדק.

נוצרות אליטות משרתות בתחום החינוך, קבוצות המבקשות להפוך למטאפורות פוליטיות הבנויות על יחסי אנוש אלטרנטיביים, קבוצות המבקשות  להבין את משחקי הכוח והכלכלה השוררים בחברה על מנת להיאבק בהם וליצור אלטרנטיבות. אנו שבים לתפישה של אליטה משרתת: ביקורתית אך מתנסה, יודעת את סכנותיה של התהוות אליטה בחברה לא שוויונית, בה הפערים נותנים מחסה לאליטות ללא מחויבות. קבוצות המבינות כי תתכן מחויבות האומרת הן לעוולות חברה, שתתכן חשיבה מערכתית שנועלת את היחיד. קיימת  סכנה ביחידים הבונים לעצמם עולם פנטזיוני בו המרחק והגידור החברתי מתיימרים להביא גאולה לעולם; בו הטכניקה יוצרת אשליית קשר פוטנציאלי ההופך  למעשה לנתק, לאי- מחויבות, לאובדן האחריות לתרבות.

יצירת אליטה משרתת, ביקורתית ויוצרת, חולמת ובונה, מחנכת ומפנה מקום לצמיחה מתחדשת, ערה פוליטית  לדילמות המוסריות וחיה  בדיאלוג פנימי היא צורך השעה.

 

ארועים של המטה
מאמרים אחרונים
ידע לקיבוץ המתקדם
shitufi@tkz.co.il :ליאונרדו דה וינצ'י 13, 64733 | טל: 6925418 - 03 | פקס : 6925417 - 03 | דוא"ל
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט